SketchUp pre začiatočníkov #2 – 5 dobrých rád

15.4. 2019960x0

Chcete začať používať SketchUp?
Internet je plný návodov a videí ako začať pracovať v SketchUp. Pri hľadaní návodov je však veľmi dôležité nájsť dobré a správne informácie, či postupy.

Školeniam a kurzom SketchUp sa venujeme už niekoľko rokov a preto sme sa rozhodli správne informácie a naše skúsenosti zdieľať s vami.

SketchUp je program s veľkými možnosťami, ak ho viete správne používať. A my chceme pomôcť pri tom najťažšom – a to je začiatok.

V prvom rade si predstavme základné témy, ktoré by ste mali v SketchUp zvládnuť:

  • Kreslenie a editovanie v 2D.
  • Kreslenie a editovanie v 3D.
  • Skupiny, komponenty, hladiny.
  • Materiál, textúry a ich tvorba.
  • Štýly.
  • Kamera
  • Tiene
  • Scény a animácie

Kreslenie a editovanie v 2D

Prvá téma na ktorú by ste mali zamerať je ako kresliť a ako používať editačné nástroje v 2D priestore.

  1. Výber šablóny – začni pracovať s 2D šablónou

Pri otvorení SketchUp si nevyberieme šablónu s prednastaveným IZO pohľadom, ale nájdeme šablónu, kde je horný pohľad – Plan view

Ak ste už SketcUp otvorili a v inej šablóne, môžeme to ešte zmeniť:
Windows
: Dialogové okna / Preference / Šablony – zvolíme šablónu Plan View
MAC: SketchUp / Preferences / Template – zvolíme šablónu Plan View

Po zvolení šablóny sa však nič nezmení. Ak však otvoríme nový súbor – Soubor – Nový – otvorí sa SketchUp v zvolenej šablóne.

2. Troj-tlačidlová myš s rolovacím kolieskom

Všetko v SketchUp ide oveľa jednoduchšie so správnou myšou. Jej používanie vám uľahčí ďalšiu prácu a jej používanie súvisí s ďalším bodom.

3. Geometria v SketchUp – BOD, HRANA, PLOCHA

Pomocou kresliacich (čiara, obdĺžnik, kružnica, … ) nástrojov vytvárame v SketchUpe tvary, ktoré tvoria koncové body, hrany a spojením sa vytvorí plocha. Pomocou editačných (posun, tlak/ťah, mazanie, … ) nástrojov vieme tieto tvary upravovať.

To najdôležitejšie! Správne používanie myšky!

Pri kreslení v SketchUp klikáme a nedržíme zatlačené tlačidlo myšky.
Raz klikneme do priestoru, kde chceme začať kresliť čiaru – pohneme celou myšou – a druhý krát klikneme, tam kde má čiara končiť !
Záleží na zvolenom kresliacom nástroji – pri oblúku sú potrebné 3 kliknutia.

Vyskúšajte si kresliace nástroje a sústreďte sa na klikanie: kliknúť – pustiť – ťahať – kliknúť a otestujte všetky ponúkané tvary.

Jediný nástroj pri ktorom držíme stlačenú myšku je – čiara od ruky.

4. Zlepovanie geometrie

Nakreslená geometria (tvary) v SketchUp sa prilepí k inej nakreslenej geometrii v SketchUp.

Zlepovanie geometrie nám pomáha vytvárať rôzne tvary pomocou kresliacich nástrojov.

Zlepovanie geometrie však vie “život” a prácu v SketchUp aj poriadne skomplikovať. Našťastie tento “problém” vieme jednoducho vyriešiť. A tu je ďalší bod:

5. Skupiny

Vytvárajte v SketchUp skoro zo všetkého skupiny. Geometriu (jednotlivé tvary) tak uchránite od zlepenia s inou geometriou alebo tvarom.

Ak nevytvárate skupiny narobíte si v SketchUp veľký neporiadok. Vytvorené projekty sa potom ťažko editujú a upravujú.

Vytvárajte skupiny preto hneď začiatku.

Nástrojom výber (šípka) označíme geometriu/tvar – stlačíme pravé tlačidlo myšky a zvolíme Vytvořit skupinu/Make group.

Toto je 5 základných pravidiel pre začatie práce v SketchUpe. Ak si tieto pravidla/rady osvojíte vyhnete sa budúcim komplikáciám a Vaše budúce JA Vám určite poďakuje 😉

Naučte sa SketchUp s nami! Pozrite si ponuku našich kurzov.

Pekný deň praje
Martina

Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobné údaje budú použite pre účel spracovania komentára. Zásady spracovanie osobných údajov.