Príbehy používateľov SketchUp – Martin Brida

17.2. 2020755x0

Vážení používatelia programu SketchUp!

Rozhodli sme sa Vám priniesť príbehy našich zákazníkov, ktorí SketchUp používajú k profesionálnej práci, aby ste sa vedeli inšpirovať alebo zistiť o práci so SketchUp niečo viac.

Je nám cťou, že ako prvého vám môžeme predstaviť pána Bridu, ktorý je veľkým zástancom programu SketchUp a navyše je aj veľmi šikovný modelár a 3D tlačiar. Sme radi, že nám pán Brida prikývol a súhlasil s krátkym rozhovorom. Prečítajte si jeho odpovede na zopár otázok nielen ohľadom programu SketchUp.


V prvom rade Ťa poprosím, aby si sa nám predstavil.

Moje meno je Martin a pracujem v oblasti 3D modelovania a 3D tlače. Keďže sa môj koníček po dlhom čase stal aj mojou prácou, tak do práce chodím veľmi rád. Nakoľko aj moja manželka zdieľa túto vášeň, tvoríme tak ideálny pár :).

Ako si sa dostal k 3D modelovaniu a programu SketchUp?

K SketchUpu som sa dostal asi pred 12 rokmi, keď sme chceli stavať dom. Viac menej si už presne nepamätám, ako to presne bolo, ale viem, že sme si náš dom namodelovali podľa obrázku z časopisu. Tento návrh sme priniesli projektantovi ako hotovú vec. Urobil potrebné úpravy a v podstate bývame v dome, čo sme si navrhli v SketchUpe. Potom nastalo obdobie, keď som SketchUp nepoužíval asi 9 rokov. Zlom nastal, keď som si kúpil prvú 3D tlačiareň a hľadal som program na tvorbu 3D modelov. Skúsil som SketchUp a zistil som, že je to ideálny nástroj pre tvorbu modelov. Od tej doby používam len SketchUp.

Aké boli tvoje začiatky – učil si sa sám alebo podľa nejakých návodov? Trvalo Ti dlho vytvoriť svoj prvý projekt?

Začiatky boli vždy o výzve, najskôr som modeloval len to, čím som si bol istý, že zvládnem. Potom nastal zlom a povedal som si, že ak chcem zlepšiť svoje schopnosti, musím začať skúšať aj to, čo som si myslel, že je pre mňa nemožné. Začal som modelovať veci, ktoré si ľudia želali a bolo mi jedno, ako to bolo zložité. Cieľ bol jasný, vymodelovať to, nech to stojí, čo chce. Takže som popri modelovaní pozeral Youtube, googlil a v podstate z 20 hodín modelovania som strávil 14 hodín hľadaním postupov.
Teraz dokážem vymodelovať na počkanie veci, ktoré som na začiatku modeloval celý týždeň. Ak ma sledujete, tak napríklad vozidlo Delage 15 som vymodeloval odhadom do 10 hodín, ktoré som si rozdelil do 2 dní. Toto zvládne každý, kto pracuje so SketchUpom, len to chce trochu odhodlania 🙂.

Čo sa Ti najviac páči na práci so SketchUp a naopak, čo Ti chýba alebo čo by si vylepšil?

Hlavná výhoda SketchUpu je v širokom množstve pluginov, ktoré skrátia a zjednodušia prácu aj o hodiny. Taktiež v podpore, ktorú SketchUp poskytuje (chválim slovenský tím). Čo sa týka vylepšenia SketchUp, hodil by sa v základe nejaký organický nástroj pre vyhladenie povrchov s prechodom. Takéto pluginy sú väčšinou platené a určite by ich aj v základe využilo veľa začínajúcich používateľov.

Aké projekty najčastejšie vytváraš a ako to vyzerá?

Najviac sa venujem modelovaniu áut a technickým projektom. Vytvárame funkčné modely áut na RC ovládanie. Vytvárame i modely pre zberateľov a k tomu patrí aj následná 3D tlač a postprocesing.
Tvorba modelu býva na základe fotiek a obrázkov z Google, prípadne Blueprintu. Prvé dva dni sú viac menej o hľadaní fotiek, detailov, pohľadov z iných uhlov a prezeranie videí daného modelu (ak je dostupné). Potom si všetky fotky vložím do SketchUpu a začnem modelovať v mierke 1:1. Tu však počítame s finálnou mierkou, a preto všetky detaily rovno prepočítavam. Napríklad, ak má mať stena vo finále 3 mm, modelujem ju v mierke 1:1 3 mm a podobne. Asi sa pýtate, prečo 1:1, keď finálny produkt bude napríklad 1:10. Ide o to, že dostávame alebo máme miery reálneho projektu. Takto viem rýchlo reagovať na prípadne zmeny a pri zmene dizajnu alebo úpravách modelu sa minimalizujú nepresnosti, ktoré by mohli vzniknúť pri tvorbe malého modelu.
Takto pripravený 3D model potom pripravíme pre 3D tlač a nasleduje výroba.

Čo by si poradil začínajúcim používateľom programu SketchUp?

Začiatočníkom odporúčam: začnite modelovať to najťažšie, na čo si trúfate a ak sa vám zdá, že sa výsledok nepodobá alebo vytvorený model nie je podľa vašich predstáv, potom odporúčam stlačiť klávesu DELETE a začať odznova.
Takto postupujem aj ja, ak niečo nesedí alebo nelahodí oku, radšej to odstránim a začnem odznova. Uvidíte, že výsledky sa dostavia rýchlo. Osvojíte si nové techniky modelovania, budete viac používať pluginy a modely pôjdu tak rýchlo, ako ešte nikdy. Je to len vec cviku a praxe.

Aké sú Tvoje profesné plány a čo sa chystáš ešte vytvoriť?

Plány do budúcna? 🙂 Neviem, či si teraz polovica čítajúcich ľudí nepomyslí, že som blázon, ale sú to:
1. Vytlačiť model historického auta v mierke 1:1 (samozrejme funkčné).
2. Vytvoriť plne tlačiteľné mikrosatelity – tu sa však obávam, že to bez väčšej podpory ostane len sen a plány v hlave.

Poslednou otázkou je: bez akej funkcie v SketchUp by si nevedel “žiť”?

Funkcia SAVE 🙂

Na záver chcem dodať:
je potrebné mať pri modelovaní čistú hlavu a hlavne HUDBU.


Ďakujeme Martinovi, že nám venoval svoj čas a držíme mu palce v jeho plánoch.

Jeho prácu môžete sledovať na:
www.3dtlac.xyz
Facebooku: M&A 3D tlač
Instagrame: ma3dprint

Za SketchUp tím praje príjemný deň
Martina

Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobné údaje budú použite pre účel spracovania komentára. Zásady spracovanie osobných údajov.